صندوق استفتائات

در این قسمت به استفتائات فقهی و عقیدتی و فلسفی و علوم قرآنی پاسخ داده می شود .
 
برای ارسال سوالات خود می توانید از راه های زیر اقدام نمایید :
 
1- از طریق قسمت نظرات سایت سوالات خود را بفرستید
 
2- از طریق ایمیل سوالات خویش را برای ما ارسال نمایید . آدرس ایمیل :
 
 
 
 
 
« پست ثابت »
 
 
 
/ 43 نظر / 49 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ahora

سلام حالتون خوبه؟من دانشجو رشته فقه و حقوق هستم با خیلی از نطرات دکتر صادقی تهرانی اشنا هستم و قبول دارم میشه این استخاره قرانی که سایت گرفتم واسم توضیح بدین یا تو کامنت وبم یا ایمیلم بفرستن خیلی ممنون میشم اقای ندایی منظرتونم گاهی از دوست داشتنت ، برخلاف انتظار نباید اعتمادی در کار باشد. قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ ۖ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ ۖ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۖ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ فرمود: «اي نوح! او (در حقيقت‌) از كسان تو نيست. او كرداري ناشايسته (و از ناكسان) است. پس چيزي را كه بدان علم نداري از من مخواه. من به تو بسي اندرز مي‌دهم كه مبادا از نادانان باشي.»

azarakhsh

سلام حالتون خوبه وقت ، میشه لطفا به این سوالم جواب بدین ؟ایا شما و اقای صادقی تهرانی قائل به چنین تقلیدی هستید؟ منتظرم با تشکر تقلید مقلد هم باید در شناخت احکام إلهی به علم برسد از اینرو تبعیت از یک فقیه رفع مسئولیت از او نمی‌کند و باید با حکمیت عقل، از هر فقیهی که مسئله یا مسائل احکام را با استناد به کتاب خدا و سنت قطعیه عقلیه بیان می‌نماید، پیروی کند. پس مقلد می‌تواند در هر حکمی از یک مجتهد، مستقلاٌ تبعیت نماید نه اینکه در تمامی مسائل، از یک فقیه تقلید کند و در مسائل ثابت شرع نیازی نیست که فقیه در قید حیات باشد.

azarakhsh

ایا به نظر شما حتما باید از اعلم تقلید کرد؟؟و یا نیازی نیست که مجتهد اعلم باشد و همین حد که فرد بفهمد که فتوایش به عدالت نزدیک است همین حد برای تقلدی از او کافی است؟

رضا

بسمه تعالی سلام علیکم استاد بزرگوار با تشکر از مطالب مفیدتان بنده دو روز است که با وبلاگ شما آشنا شدم و نمیدانستم که مرجع فقید شاگردان مجتهدی چون شما دارد چند سوال دارم سوال اولم این است که بنده حدود 1 سال است که از مقلدین آیت الله العظمی صادقی تهرانی شده ام(البته با توجه به اصول قرآنی که پیروی از احسن قول را درست میداند حال چه در زمان حیات یا در زمان ممات) میخواستم بدانم برای پرداخت وجوهات شرعی اعم از خمس و زکات و فطریه و... باید چه کنم؟البته احکامش را میدانم میخواستم بدانم باید کجا پرداخت کنم؟آیا دفتر ایشان در قم وجوهات قبول میکنند؟و آیا میتوانم به آنجا بدهم؟ چون خودم نمیتوانم پرداخت کنم(به دلیل عدم شناخت فرد مورد نظر برای گرفتن وجوه و مشغله درسی و کاری و...) و آیا به نظر ایشان میتوانم به مراجع دیگری که الان هستند مثلا آیت الله مکارم شیرازی این وجوهات را بدهم؟ سوال دومم درباره مسح پا در وضو از منظر ایشان است بنده هنگام مسح پا همانطور که ایشان فرمودند و مهمتر اینکه قرآن میفرماید کل روی پا را مسح میکنم اما بعد از مسح میبینیم قسمت کوچکی از روی یکی از ناخن ها (بخش قرمز آن) به ظاهر و بلکه یقینا خشک است و یا بخش

رضا

بسمه تعالی با سلام سوال دیگرم این است که اگر بنده بخواهم در فقه و اصول قرآنی مانند شما به اجتهاد برسم باید چند سال درس بخوانم و کجا درس بخوانم؟آیا شما کلاس درس دارید؟ بنده دانشجوی الهیات هستم و بسیار علاقه مند به خواندن دروس اسلامی قرآنی چه کنم؟ خواهش میکنم کمکم کنید با تشکر والسلام علی عباد الله الصالحین

رضا

بسمه تعالی سلام علیکم ادامه سوالم درباره مسح پا که ثبت نشده بود:؟ سوال دومم درباره مسح پا در وضو از منظر ایشان است بنده هنگام مسح پا همانطور که ایشان فرمودند و مهمتر اینکه قرآن میفرماید کل روی پا را مسح میکنم اما بعد از مسح میبینیم قسمت کوچکی از روی یکی از ناخن ها (بخش قرمز آن) به ظاهر و بلکه یقینا خشک است و یا بخش کوچکی از پوست روی پا و مجبورم بار دیگر دست بکشم تا آنجا مرطوب شود آیا این تکرار مسح (که البته ممکن است وقتی بار دوم مسح میکنیم جای دیگر مسح نشده بماند) مشکلی در وضو ایجاد میکند یا نه و از طرفی آیا این تکرار لازم است یا همینکه با دست خیس به طور مورب روی پا بکشیم کافی است؟ و آیا تحقیق لازم است تا ببینیم کل روی پا مرطوب شده یا نه؟خواهش میکنم راهنمایی کاملی در این باره انجام دهید چون مشکل مهمی برایم شده و چون وضو است بسیار با آن درطول شبانه روز در گیر هستم

رضا

بسمه تعالی سلام علیکم استاد بزرگوار از نظر مرجع فقید اگر در غسل تمام بدن شسته شود و فقط یک نقطه سیاهی (در حدود یک الی دو میلی متر)در بدن باشد آیا غسل صحیح است؟ اگر یک روز بعد از غسل این لکه را ببینیم چه؟ لطفا با ادله بفرمایید(البته از منظر ایشان و در ضمن نظر مبارک خودتان)با تشکر

رضا

بسمه تعالی استاد گرامی سلام علیکم بنده حدود 2 سال است با نظرات آیت الله صادقی آشنا شده ام از طرفی دوستانی دارم که از اهل سنت هستند بنده نظرات آیت الله صادقی را برای ایشان حدود چند ماه است بیان میکنم و آنها بسیار استقبال کرده اند و حتی دیگر تعصبی نسبت به صحیح بخاری یا احادیث منقوله ندارند و قرآن را میپذیرند و حتی در برخی از احکام مانند مسح پا در وضو و مسئله وجوب خمس بر مطلق اموال نظر ما را پذیرفته اند و بنده قصد دارم با تفسیر قرآن فقیه قرآنی فقید و رساله ایشان احکام حقیقی را به آنها بشناسانم اما در یک مسئله و آن هم مسئله خلافت 3 خلیفه اول با این نظریه وارد شدم(البته لازم به ذکر است که ایشان نسبت به خلفای اموی وعباسی نظر خوبی ندارند و مخالف آنها هستند و حتی با لعن آنها هم تا حدودی موافقند و وایت و امامت اهل بیت و امام زمان را هم تقریبا قبول دارند و معتقدند اما اعتقاد دارند که خلافای 3 گانه اولا از ائمه پایین تر هستند در ضمن آنها خلیفه و حاکم بودند و حتی آنها را معصوم نمیدانند اما میگویند که اینها برای اسلام خدماتی انجام دادند) که عطار در مصیبت نامه گفته و آن هم این است که اگر ابوبکر آنچه که میگویند انجام داده ا

رضا

سمه تعالی سلام علیکم استاد بزرگوار از نظر مرجع فقید اگر در غسل تمام بدن شسته شود و فقط یک نقطه سیاهی (در حدود یک الی دو میلی متر)در بدن باشد آیا غسل صحیح است؟ اگر یک روز بعد از غسل این لکه را ببینیم چه؟ لطفا با ادله بفرمایید(البته از منظر ایشان و در ضمن نظر مبارک خودتان (مانع تا چه حدی باشد برای وضو و غسل بلا مانع است؟ اگر زیر انگشتان دست و پا مقداری چرک باشد برای وضو و مسح و غسل ایراد دارد؟ با تشکر از شما

رضا

بسمه تعالی استاد عزیز و بزرگوارم سلام علیکم از اینکه برای این برادر کوچک خود وقت گذاشته و شبهات بنده را پاسخ میدهید بسیار ممنونم برایتان ایمیل زدم اما پاسخ نفرمودید اینجا بار دیگر پرسشم را مطرح میکنم(در ادامه صحبت هایی که با هم داشتیم درباره وضو و غسل) استاد عزیز آیا برای وضو هم که درباره وجود برخی حالت ها شبیه چرک که کم رنگ است(در ایمیل قبلی برایتان نوشتم) و فقط با لیف و صابون از بین میرود نه با شستن صابون خالی آیا آنجا هم همین مقدار که با صابون بشویم یا حتی اگر بدون صابون (چون ممکن است در جایی باشم که مایع دستشویی و صابون نباشد)مشغول وضو شوم آیا آنهاهم مانع هستند؟از طرفی آیا مقدار کمی چرک زیر ناخن ها مانع غسل و وضو و مسح است؟ اگر مانعی در پوست باشد که هر چه میشوییم پاک نمیشود چه کار باید بکنیم؟ و سوال دیگرم این است که اگر شک کنیم چیزی مانع وضو و غسل است یا نه آیا بر طرف کردن آن لازم و واجب است؟ اگر از اطرافیان(مانند خانواده و دوستان) بپرسیم و یک نفر یا دو نفر یا بیشتر بگویند که مانع نیست چه؟ استاد عزیز خواهش میکنم بزرگواری کرده این چند سوال فقهی بنده را هر کدام جداگانه توضیح بفرمایید